Forum Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. borden breken/scheuren

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 8 jaren geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Cecilia Vervoort
    Bijdrager

Ik heb een bord gemaakt van ongeveer 35 cm diameter. Plak uitgerold in verschillende richtingen, uitgesneden naar lichtjes te laten drogen. Ik een platte mal gelegd en laten drogen in de mal. Als het bijna droog is uit de mal gehaald en verder laten drogen. Biscuit op 1050 graden. Daarna met een eigen gemaakt glazuur geglazuurd op 1150 graden. 110 graden per uur. Volledig laten afkoelen.
    Uit de oven gehaald en alles zag er goed uit. De volgende dag is de schaal gebarsten. Waar ligt het aan?

Attachments:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Laat mij raden. De snelheid van stoken is nogal hoog om veilig door de kwartssprong van 573 graden te gaan. Maar ja, dan zou het bord al gescheurd (met open staande scheur) uit de oven zijn gekomen.
    Ik hoop dat je het bord niet uit de oven hebt gehaald bij een temperatuur hoger dan 150 graden. Bij 223 en 187 graden zijn er ook nog lastige punten bij de afkoeling en bij herstook.
    Het glazuur is waarschijnlijk niet gecraqueleerd. In dat geval past het glazuur niet op de scherf. Bij de afkoeling is het glazuur minder gekrompen dan de scherf waardoor deze laatste onder druk is komen te staan.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.