Forum Forums ENGOBES etc Engobe loopt uit

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Cil 7 jaren, 9 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

Cil
    Bijdrager

Reeds jaren werk ik met een zwarte engobe die ik zelf samen stel om lijntekeningen op keramiek te plaatsen en daarboven zet ik dan een kleurloos glazuur 1260°. Het pigment dat ik daarvoor gebruik om deze zwarte engobe samen te stellen is onlangs gewijzigd door de leverancier. Sedert deze wijziging krijg ik nu problemen : de lijntekeningen met die zwarte engobe lopen uit in het glazuur, vooral als ze op een verticale wand staan. Met andere engobe’s heb ik dat probleem niet. De eindtemperatuur van dit zwarte pigment is nochtans 1300°. Wat kan de oorzaak zijn en weet iemand een oplossing? Dank bij voorbaat voor alle hulp!

Michel Kuipers
    Bijdrager

Gebruik je nog hetzelfde transparante glazuur als bij de vroegere zwarte decoraties?

Cil
    Bijdrager

Het is inderdaad hetzelfde transparante glazuur dat ik al een 15-tal jaren gebruik. De enige gewijzigde factor voor zover ik weet is dat pigment.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het enige dat ik kan bedenken is dat de maximale gebruikstemperatuur van 1300 graden niet klopt. Ik zou over gaan een ander zwart pigment met een hoge maximale temperatuur. Ik heb verschillende zwarte pigmenten die ieder hun eigen aardigheden en onaardigheden hebben. Helaas is een van de belangrijkste Europese keramisch pigment producenten overgenomen door de Chinezen. Wellicht wordt er een nieuw pigment geleverd onder de oude naam. Het gebeurt ook wel eens dat leveranciers dit soort grapjes uithalen.
    Succes ermee.

Cil
    Bijdrager

Ik vreesde al voor zoiets. Ik had intussen al verschillende andere zwarte pigmenten getest en zelf ook al een engobe samengesteld met oxyde’s, maar kreeg ofwel hetzelfde probleem ofwel geen intens zwart zoals ik gewoon was. Daarom heb ik de vraag op dit forum geplaatst omdat ik ergens hoopte op het bestaan van eventueel een grondstof die ik misschien kon toevoegen om het smeltpunt van dat pigment te verhogen zonder aan de kleurintensiteit te raken. Veel gevraagd natuurlijk :-). Ik zoek verder naar nog andere pigmenten bij andere leveranciers en zal misschien ook eens experimenteren met het verlagen van de baktemperatuur,… In ieder geval bedankt voor de inbreng!

Michel Kuipers
    Bijdrager

Als je de keuze hebt uit verschillende zwarte pigmenten is het raadzaam de duurdere soort te proberen. Deze zijn samengesteld uit duurdere, maar minder vloeiende kleuroxiden (als oa. cobalt). Dat zou mijn aanpak zijn bij het zoeken naar alternatieven.

Als daar geen oplossing mee is te vinden kun je het transparant glanzende glazuur aan te pakken. Het is ook mogelijk deze lager te stoken; dit is meestal niet wenselijk. Je kunt het glazuur ook voor bij dezelfde temperatuur aanpassen door er kaolien en kwarts aan toe te voegen, in de verhouding 1 : 2.
    Met resp. 5 en 10% wordt het smelttraject met honderd graden verhoogd. Bij dezelfde stooktemperatuur wordt het glazuur dan minder vloeiend/stabieler. De transparantie kan afnemen zodra het glazuur stabiel gaat worden.

Een allerlaatste gedacht betreft de oven zelf. Kan het zijn dat deze misschien langzamer afstookt dan in het verleden? Dat heeft dan nare gevolgen voor het uitsmelten van het glazuur.
    Dus, als je dit wilt gaan doen heb je wat systematisch testwerk nodig. Succes ermee.

Cil
    Bijdrager

Oké, doe ik, werk aan de winkel dus :-). Dank voor de info!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.