Forum Forums OVENS frequentieschakelaar

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Soet 6 jaren, 10 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Soet
    Bijdrager

Hallo.

Heeft er iemand ervaring met een frequentieschakelaar om op die manier een keramiekoven op 400V te kunnen gebruiken in een monofasig electriciteitsnet? Ik zou graag een zwaardere oven aankopen op 400V, maar de kost om zwaardere bekabeling op krachtstroom aan te leggen is te hoog. Ik hoorde dat je via een frequentieschakelaar ook van mono naar krachtstroom kan. Zou dit een oplossing kunnen zijn of is dit niet aan te raden?

Alvast bedankt voor jullie advies!

marcel
    Bijdrager

Dus wat je wilt is van je 240 volt enkele fase naar 400 volt 3 fase. Volgens mij is dat niet mogelijk. Een frequentieregelaar is voor inductieve belastingen, dus voor een elektromotor en niet geschikt voor gloeispiralen. En ik geloof dat er geen regelaars zijn die van 240 –> 400 volt kunnen, t is de frequentie die je verhoogt, niet de spanning (daarom inductieve belasting). Ten tweede, de prijs voor een gemiddelde frequentieregelaar ligt behoorlijk hoger dan het aanleggen van alleen maar een kabel.

Mijn advies, beter die kabel aanleggen. Die zie ik hier voor ongeveer 3,10 liggen, 5 x 4kwadraat, per meter.
    https://www.elektroproducten.nl/199-5-aderige-installatiekabels#/aderdoorsnede-4_mm2

Soet
    Bijdrager

Erg bedankt voor je reactie Marcel. Ik heb net geïnformeerd bij mijn electriciteitsleverancier en er komt 3x230V binnen in huis. Mijn kennis daarrond is nogal summier, maar als ik het juist heb kan ik dus wel een zwaardere oven (boven 70l) op 3x230V aansluiten zonder dat hiermee de spiralen sneller verslijten?

PS: sorry voor de tragere reactie, ik vond hier op het forum niet meteen hoe ik kon reageren…

marcel
    Bijdrager

Geeft niet, graag gedaan. Nee, helaas ook niet. Het enige wat je zou kunnen doen is de spiralen laten aanpassen naar 230volt. Dat kan door een goede ovenbouwers gedaan worden. Als spiralen niet de juiste spanning krijgen, slijten ze harder. Door ze aan te passen op de spanning, heb je eenmalige kosten maar daarna wel een gewone slijtage waardoor je aan het einde weer bespaard.

marcel
    Bijdrager

Ik denk dat als je je vraag bij Toma in Volkel zou leggen, dat zij wel de juiste oven kunnen bouwen voor je. Ikzelf heb een Toma tweedehands maar krijg van hun hele goede service ondanks dat ik hem daar niet gekocht heb.

Soet
    Bijdrager

Ok Marcel, bedankt voor de tip!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.