Forum Forums DIVERSEN Gebruiksgoed vaatwasser en magnetron- en ovenbestendig maken

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Keiko 6 jaren, 5 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Keiko
    Bijdrager

Hallo allemaal,

Weet iemand wanneer gebruiksgoed vaatwasser en magnetron- en ovenbestendig is? Zijn hier speciale voorwaarden voor? Bijvoorbeeld minimaal op 1200 graden gestookt o.i.d.?
    Ik werkte tot nu toe veelal met porselein maar nu ook met draaiklei met spikkels en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat er bepaalde grondstoffen misschien minder geschikt zijn om in de magnetron of oven te gebruiken? Ik heb bijvoorbeeld servies van Hasami (Japans porselein/steengoedmix) en daarop staat dat het niet geschikt is voor in de oven (wel vaatwasser, over de magnetron staat niets vermeld). Ik vind dit wel vreemd dat het niet in de oven zou kunnen omdat het natuurlijk ook heel hoog gestookt is. Ik vraag mij af waar zitten de verschillen tussen geschiktheid voor oven / magnetron en vaatwasser. Weet iemand daar meer vanaf?
    Volgens mij is alles dat boven de 1200 graden gestookt is, wel geschikt voor de vaatwasser? Althans, ik heb ook mijn gedraaide werk in de vaatwasser getest, (ook met een ongeglazuurde onderzijde en tevens met mat glazuur) en tot nu toe geen problemen.
    Hoop dat er iemand is die hier meer van weet, heb al heel veel gegoogled maar ik kan er eigenlijk niet echt iets goeds over vinden.
    Alvast bedankt voor het meedenken!

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Hallo Keiko,
    N.m.m. kun je gerust je Hasami steengoed / aardewerk in de magnetron zetten. Belangrijk is de schokbestendigheid waarbij ‘koude’ potten plotseling aan een hete omgeving blootstelt. Die schokbestendigheid is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld een koude ovenschaal (met iets lekkers) in een al hete oven plaatst. Wanneer je een schotel of pot in een koude oven plaatst en deze dan opwarmt is er al helemaal geen probleem.mda doe je immers bij je eigen keramiekoven ook.

Dat is allemaal bij een magnetron niet aan de orde. Dus gewoon doen.

Verder kunnen alle geglazuurde voorwerpen gewoon de vaatwasser in. Sommige lusterglazuren ( die zijn laag gebakken) kunnen wel weg slijten op den duur evenals sommige opdrukken (teksten, plaatjes e.d.).

Succes, Gerard

Keiko
    Bijdrager

Hi Gerard,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad tot nu toe geen problemen gehad met de vaatwasser. Ik denk alleen dat mat glazuur wel een issue is op den duur? Of maakt dat ook niet uit? En wat als de onderzijde van een bord of kopje niet geglazuurd is? Dus geen standring heeft maar een platte bodem?
    Goed om te weten dat de magnetron in ieder geval geen problemen geeft. Het Hasami porselein kan inderdaad wel in de magnetron maar er stond expliciet op het foldertje: niet in de oven. Misschien heeft dit wel iets te maken met wat jij schrijft, de schokbestendigheid.
    Die schokbestendigheid is dus iets dat je echt moet testen per kleisoort/glazuursoort omdat dit natuurlijk weer elke keer anders is.
    Dank in ieder geval Gerard, dit helpt wel op weg! 🙂

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.