Forum Forums GLAS Glazen kralen door glazuur?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  jeannet 6 jaren, 11 maanden geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

jeannet
    Bijdrager

Hallo,
    Een van mijn cursisten kwam met de vraag of ze glazen kralen mee kan bakken in een glazuur. Ze had dit ergens gezien en dit gaf een prachtig effect.
    Op zich kan een experiment natuurlijk leuk zijn. Maar ik heb geen enkele ervaring met het stoken van glas,zijn er hier mensen die dat wel hebben of weten of je dit zonder narigheid kan doen?
    Ik hoor het graag!

Groet Jeannet

marcel
    Bijdrager

Ik zou niet weten waarom niet. Maar hou wel in de gaten dat glas eerder smelt dan glazuur. Het zou kunnen gaan lopen, ik denk dat je dat glas dan niet te laag op je werkstuk moet doen. Zou wel eerst een testje doen en dan niet plat maar onder een hoek zodat je kan zien wat het doet.

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Glas smelt, afhankelijk van de samenstelling, ergens tussen de 700 en 1000 graden. Dat betekent inderdaad zoals Marcel ook zegt, dat de kans op aflopen van het glas vrij groot is. Het glazuur dat in combi met het glas gebruikt wordt kan het smeltpunt ook nog eens beïnvloeden.
    Doe, bij het toepassen op de buitenzijde van een pot, vooral een proefje. Plaats de proef en later ook de ‘echte’ pot op een opvangschaaltje. Toepassen van glas in een kom of schaal is natuurlijk een ander / beter verhaal. Doe daar dan een beetje borax bij als je dat hebt.

Succes

Michel Kuipers
    Bijdrager

Glazen knikkers worden meestal binnen in een schaaltje gelegd. Het aflopen van het glas is dan geen enkel probleem. Ik heb er niet van gehoord dat men (gemalen) glas aan de buitenkant aanbrengt. Met groet http://www.michelkuipers.nl

jeannet
    Bijdrager

Michel, Gerard en Marcel, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik weet nu wat mij te doen staat! 🙂

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.