Forum Forums KERAMIEK ZONDER GLAZUUR Glazuur-porselein-gebruiksgoed

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  AgnesSmulders 5 jaren, 3 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

AgnesSmulders
    Bijdrager

Ik ben bezig met borden en bowls van porselein ,deze zijn gestookt op 1300 graden moet het dan écht geglazuurd worden als ik het dan ga gebruiken……
    Vindt het glazuur niet mooi, het doet afbreuk aan de puurheid van het materiaal!
    Wil nog tekst erop zetten en wil dan alleen glazuur opbrengen op de plaats waar de tekst komt.
    Iemand hier ervaring mee?
    Graag hoor ik van jullie!
    Gr.Agnes

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Ook ongeglazuurd porselein neemt enigszins vocht en vuil op. Om die reden worden de meest gebruikte porselein body’s, zeker voor gebruiksgoed bedoeld, om hygiënische redenen toch geglazuurd. Uiteraard weet ik niet welke porselein u gebruikt en hoe zwaar uw esthetische overwegingen wegen, maar …. Zeker wanneer u teksten gaat gebruiken en overweegt deze wel te glazuren, zou ik u aanraden toch het geheel te glazuren. Dat laatste zal overigens niet meevallen nu u de biscuitstook reeds op 1300 graden heeft gedaan. Succes,

Gerard Molenaar

AgnesSmulders
    Bijdrager

Bedankt Gerard voor je reactie

De borden en bowls worden als eerste stook-biscuitstook op 900 graden en dan kijk ik of ik nog oneffenheden
    weg kan werken, ze gaan daarna door naar de hoge stook,1300 graden.
    Ik gebruik Limoge gietporselein,extra wit.
    Nu jij toch wel het advies geeft om te glazuren gaat dat er na de biscuitstook op,ik moet nog even uitzoeken of de matte glazuur voor hoge stook ook voldoende is om er transfers met tekst erop te zetten of moet ik glansglazuur gebruiken, misschien weet jij er iets over te vertellen hoe het werkt met transfers en glazuur.
    Groet Agnes

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Agnes, een glansglazuur is voor gebruiksgoed altijd aan te bevelen. Ervaring met transfers heb ik niet.
    Ik zou het eens uitproberen. Leuk om nieuwe ervaringen op te doen.

Succes, Gerard

Michel Kuipers
    Bijdrager

Als je CM10 van Limoges gebruikt hoeft dit niet perse geglazuurd te worden. Transfers kunnen aangebracht worden op ongeglazuurd, dicht gesinterd porselein. Echter, als je CM18 gebruikt is het porselein onvoldoende dicht gesinterd op 1300 graden; dat moet ca 1400 graden worden gestookt.

AgnesSmulders
    Bijdrager

Agnes, een glansglazuur is voor gebruiksgoed altijd aan te bevelen. Ervaring met transfers heb ik niet.
    Ik zou het eens uitproberen. Leuk om nieuwe ervaringen op te doen.

Succes, Gerard

Bedankt Gerard voor je adviezen ik ga eens wat uitproberen en het is zeker leuk om nieuwe ervaringen op te doen.
    Groet Agnes

AgnesSmulders
    Bijdrager

Als je CM10 van Limoges gebruikt hoeft dit niet perse geglazuurd te worden. Transfers kunnen aangebracht worden op ongeglazuurd, dicht gesinterd porselein. Echter, als je CM18 gebruikt is het porselein onvoldoende dicht gesinterd op 1300 graden; dat moet ca 1400 graden worden gestookt.

Michel
    Ik gebruik de mont blanc extra wit ik begrijp dat het daarmee niet werkt of moet porselein sowieso op 1400 gestookt worden om helemaal dicht te sinteren.
    Gr Agnes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.