Ik wens mijn porseleinen schaaltjes en kommetjes te voorzien van een gouden randje met goud luster. Kan iemand me helpen hoe ik het goud luster best dien aan te brengen? Mijn schaaltjes zijn langs de binnenkant geglazuurd en gebakken op 1250 graden.
Is er een verschil wanneer je het goud luster aanbrengt op geglazuurd of op ongeglazuurd werk.
Graag gedaan. En dan nog ff antwoord op “Is er een verschil wanneer je het goud luster aanbrengt op geglazuurd of op ongeglazuurd werk.”
Ik denk dat het alleen maar mogelijk is op glazuur. Volgens mij houd het niet op ongeglazuurd werk. Zeker weten doe ik het niet…..
Bij mijn weten is goudluster bedoelt als derde stook. Dus eerst stook je biscuit, dan volgt een glazuur stook, en tenslotte de luster stook. Eigenlijk net als bij transvers, alleen is de eindtemperatuur van goudluster meestal anders.
Dag Marcel en Els, Bedankt voor jullie reacties.
Goudluster wordt inderdaad toegepast bij de derde stook. Bij Colpaert liet ik me vertellen dat dit gestookt wordt tussen de 750-800 graden.
Ik heb ergens gelezen dat wanneer je goudluster op glazuur aanbrengt dat je dan een glanzend resultaat krijgt en wanneer je goudluster toepast op een ongeglazuurd werk krijg je een mat effect.
Ik had graag een glanzend gouden randje aan de bovenzijde van mijn shaaltjes/kommen, maar gezien de bovenzijde en de buitenzijden niet geglazuurd zijn vrees ik dat dit niet mogelijk is.
Bij Colpaert wisten ze me helaas ook niet te beantwoorden, gezien hun (belangrijkste) medewerker in verlof is…
Indien iemand ervaring of andere ideetjes heeft om het zelfde resultaat te bekomen, steeds welkom!
Frederique, ik heb hier geen ervaring mee, maar ik lees dit en zit wat mee te denken… Je zou misschien alleen op de plekken waar je luster wilt aanbrengen eerst een laagje glazuur kunnen aanbrengen, dit stoken en daarna de luster.
Dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar dan dien ik het eerst nog eens te stoken naar 1250 graden en ik zocht eigenlijk een oplossing om dit te vermijden. Maar als er niets anders op zit, dan doe ik het op deze manier.
Bedankt!
Goudluster aangebracht op een glanzend glazuur wordt glanzend goud. Op een mat-glazuur wordt het mat goud, evenals op een ongeglazuurde scherf. Het is niet zo relevant op welke temperatuur de ondergrond is gestookt, op voorwaarde dat dit hoger is dan de temperatuur van het luster.
Hieronder hetzelfde luster op twee verschillend soorten ondergrond