Ik ben bezig met een aantal kerstboomhangers en sieraden, nu wil ik beide zijden glazuren maar ben bang dat het canthaldraad dat ik gebruik om de hangers op te hangen, vast gaat zitten aan de hanger. De hangers wil ik later ophangen aan een lintje of leren veter dus ik wil het gaatje vrijhouden en het canthaldraad opnieuw gebruiken.
Voor het stoken de gaatjes schoonmaken met een nat rietje of wattenstaafje, stokje oid. zodat er geen glazuur in zit.
Het canthal draad zal heus niet vast gaan zitten.
Smeer als extra de draad goed in met was (boenwas oid.)daar kleeft nooit glazuur aan.
Vooral het gaatje schoon houden. Niks aan de hand.
Bedankt voor de goede tips. Helaas is bij het branden veel kapot gegaan. Mijn man had van roestvrij staal een soort rek gemaakt waaraan ik voor eerst het werk heb opgehangen. Daar is toch een laagje afgeknapt en de staven zij n iets doorgezakt. Een ravage in de oven. Maar van elke fout leer je.
De gaatjes waren wel mooi open gebleven maar een deel van het werk is aan elkaar geplakt helaas.
Op wat voor een temperatuur had je het gebakken? Het smeltpunt van “gewoon” RVS ligt rond de 1300 tot 1500 graden.
Voor die eindtemperatuur wordt het zacht en gaat het buigen. Kanthal is, over het algemeen genomen, veel beter geschikt voor dit werk. Wel balen van de ravage……
Ik heb gestookt tot 1220 graden en had ook gedacht dat dit wel mogelijk zou zijn. Het kanthaldraad heb ik als S-haakjes gebogen en door het werk gehaald, dat is wel goed gegaan. Dat hing ik dan weer aan het rek van rvs. Ik ga nu maar eens bij een smid informeren wat mogelijk is.