Kun je een werkstuk met ingedrukte motieven of lijnen inwassen met glazuur en het teveel er weer afwassen?
Of kan dat alleen met oxides?
Ik stuur een foto van een voorbeeld mee. Zo’n soort resultaat wil ik graag bereiken.
Bedankt voor je reactie Truus.
Heb je enig idee hoe ik dan die verschillende kleuren kan krijgen?
Ik heb alleen ervaring met inwassen met ijzer en kobalt oxide.
Ik heb het idee dat het deels oxide is. Het groene zou goed koperoxide kunnen zijn. Met de accenten ingekleurd (het blauw en geel in de bloem) met gewoon glazuur of pigment.
Hey Marcel.
Oké..ik ga het eens proberen. En kan ik die combinaties in 1 x bakken na de biscuitbak?
Hoop dat het niet vastbakt aan de triangels. Het liefst zou ik ze hangend bakken aan een ijzeren staafje ofzo. Zou dat mogelijk zijn?
Zou goed moeten gaan. Oxides plakken niet zo snel aan triangels vast, maar ik gebruik wel stalen triangels. Ga je op aardewerk bakken, dan zou ik iets van een laagje fritte op je werkstuk spuiten. Ik zelf heb de ervaring dat sommige oxides niet goed inbakken op die temperatuur. Bak je op steengoed, dan hoeft dat niet.
Ik ga op aardewerk bakken. Fritte heb ik niet en ook nog niet mee gewerkt.
Stalen triangels heb ik ook niet. Zal eens kijken of ik die kan bestellen bij keramikos.
Bedankt!!
Gisteren dacht ik een en ander geschreven te hebben over bovenstaand onderwerp. Is denk ik niet aangekomen.
Ook ik heb wel eens met kobaltoxide een leuke schaal gemaakt.
Uit de hand getekende ‘blaadjes’ en daarna ingewreven met kobaltoxide. In de inkervingen iets dikker.
Wat er naast teveel was heb ik gewoon met een sponsje weg gehaald. De scherf zelf heb ik heel licht met de oxide ingewreven.
Ik hoop dat het je iets helpt.
Diane, als vervanger van fritte zou je ook pekelwater er op kunnen spuiten. Die tip heb ik eerder hier gehoord. Het natrium zou zich binden met de oxide en klei waardoor het ook vast gaat zitten. Je maakt het door zout op te lossen in warm water. Wanneer het niet meer zout opneemt, is het goed.
Mooi bord Marjan..heb je er transparant glazuur over gedaan? En zo ja heb je dat er gelijk opgedaan of eerst gebakken en later weer gebakken? En is het bord van aardewerk? Weet je nog op hoeveel graden je gebakken hebt?
Marcel..ik heb geen spuit..kan ik dat pekelwater er ook met de kwast opbrengen?
En hoe kun je zien of een oxide niet goed ingebakken is?
Het maakt niet uit hoe. Met de kwast kan ook, of met een fijne plantenspuit. Er hoeft niet veel op, als over alles maar een laagje zit. Hoe je kunt zien dat een oxide niet goed ingebakken is, is als je het er af kan vegen. Meer niet.
Auteur
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.