Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door MathildaK 8 jaren, 1 maand geleden.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe of je de kosten van glazuur (poederglazuur voor aardewerk werkstukken) kunt berekenen, die door deelnemers van een workshop op de werkstukken wordt gebruikt?
Dag Mathilde,
De prijzen die doorgaans voor een workshop worden gevraagd variëren van €40 tot €55 euro.
Inclusief klei/ stoken/glazuurpoeder en nog eens de gladbrand.
Meestal zijn het 2 dagdelen van 2½ uur.
En mogen er 2 werkstukken worden gemaakt.
Gaat het slechts om het product van de poeder die gebruikt wordt?
Dan kun je de poeder wegen en in verhouding berekenen.
Je kunt naar mijn gevoel iets meer berekenen voor wat er verder bij komt kijken en gebruikt wordt, zoals Pehatine of een andere cmc product.
Ook jouw materiaal wordt immers gebruikt, of gaat het slechts om levering van de poeder, denk dan ook aan je eigen kosten om deze te bemachtigen.
Zoals levering kosten.
Maar het zal dan nog gestookt moeten worden, toch?
Het moet toch minstens lonend voor je zijn.
Je vraag is enigszins beperkt weergegeven.
Op het oude forum staat ook informatie over kosten berekening aangaande dit onderwerp.
Ik hoop je een beetje inzicht te hebben gegeven. Zomaar mijn gedachten eens hierover laten gaan.
Er valt over te brainstormen hoe deze of gene een berekening maakt als het werkstuk klaar is.
Soms vraagt men idioot hoge bedragen.
Succes ermee, gr truus w.
Ik kan mij de prijsberekening van Truus heel goed voorstellen, nl dat de prijs van het glazuur en het stoken is inbegrepen in het cursusgeld. Maar toch, dat verschuift het probleem van begroten naar een overall prijs. Als je het niet gevoelsmatig maar zakelijk wilt begroten heb je rekening te houden met een aantal aspecten. Ik zal er een paar noemen.
Allereerst dien je voor jezelf duidelijk te hebben welke jouw uurprijs is. Dat betreft dan het bruto uurloon.
Vervolgens moet je kijken hoeveel tijd je, buiten het lesgeven kwijt bent met bv het laden en lossen van een oven, het bestellen en bijhouden van glazuur.
Op zich is de hoeveelheid glazuur en evt toevoegingen, die voor een werkstuk wordt gebruikt, relatief weinig. Het stoken van een werkstuk is de belangrijkste kostenfactor. Meet wat een biscuitstook gemiddeld kost aan electriciteit en/of gas. Doe hetzelfde voor de gebruikelijke glazuurstook. Daar dien je ook de afschrijving van de oven bij in rekening te brengen (alsook de tijd van laden en lossen). Voor het gebruik van engobe en/of glazuur zou je daar dan een klein percentage bovenop kunnen zetten.
Ikzelf reken voor een biscuitstook met gemiddelde lading in een oven van 200 liter € 25,-; voor de glazuurstook op 1060 graden € 35,- en voor een glazuurstook op 1260 graden € 45,-. Hierbij is mijn werktijd niet inbegrepen.
Op het creativiteitscentrum waar ik ooit cursus gaf werd voor het stoken een kiloprijs gerekend voor het stoken. Op die manier is er een verband gelegd met de hoeveelheid energie die nodig is om een werkstuk te stoken.
Misschien heb je iets aan deze uitgangspunten.
Hieronder een wel erg compact geladen biscuitoven
Mathilde, bovenstaande van Michel is heel duidelijk, maar ik heb toch de indruk dat het jou gaat om de kostenberekening van het gebruik van glazuurpoeder op de werkstukken welke gebruikt worden door deelnemers van een workshop?
Mathilde, bovenstaande van Michel is heel duidelijk, maar ik heb toch de indruk dat het jou gaat om de kostenberekening van het gebruik van glazuurpoeder op de werkstukken welke gebruikt worden door deelnemers van een workshop?
Dank voor jullie reacties.
Mogelijk ben ik niet geheel duidelijk geweest.
Het gaat specifiek om de kostprijs glazuur wat je kunt rekenen per deelnemer/product.
Ik weet dat er kiloprijzen berekend worden maar daar kan ik dan de glazuurprijs nog niet uithalen omdat de kleiprijs en stookkosten er ook in berekend zijn.
Het zal inderdaad een kwestie van wegen, inschatten van een gewicht aan glazuur zijn en evt. hulpstoffen.
Ik ben weer wat verder gekomen………en was intussen al weer lekker aan het glazuren.
Hartelijke groet,
Mathilda
Hieronder een wel erg compact geladen biscuitoven
Je schrijft; ‘‘Het gaat specifiek om de kostprijs glazuur wat je kunt rekenen per deelnemer/product.’’
Nu is het mij niet duidelijk waartoe jouw vraag leidt.
Wat beoog je nu eigenlijk met je vraag?
De antwoorden worden uitgebreid gegeven en uiteindelijk heb ik het gevoel dat de vraag zomaar een uit de lucht gegrepen gedachte is.
Waarom wil je de kostprijs van het gebruik van glazuur poeder expliciet weten in verhouding met de totaalprijs van een workshop?
Ik neem aan dat je een workshop geeft, misschien gebruikt de ene deelnemer meer glazuur poeder dan de ander en wil je daarom inzicht?
Leg toch eens uit wat je beoogt, wij hebben ook ruim antwoord gegeven en serieus meegedacht!
Laat je van je horen?
Beste Truus, (en Michel)
Ik ben heel dankbaar voor de berichten die ik heb mogen ontvangen en heb er ook veel aan.
Dank daarvoor.
Mijn vraag komt voort uit de workshops die ik samen met iemand anders geef.
Wij zorgen ieder deels voor de materialen en grondstoffen.
Om een en ander goed in kaart te brengen moeten de onkosten dus goed in kaart gebracht worden om precies te weten wat men mag c.q. kan rekenen voor hetgeen gebruikt is.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en is het zeker niet mijn bedoeling om ondankbaar over te komen of om zomaar iets te posten. Dat is niet mijn intentie. Dus als ik die indruk heb gewekt, mijn excuses daarvoor.
Nogmaals dank voor de gegeven input.
Hartelijke groet,
Mathilda
Mathilde, bedankt voor de toelichting.
Ik begrijp dat je overzicht wilt aangaande de kosten, best ingewikkeld, er komt veel bij te kijken en te organiseren hè, bij het geven van een workshop.
Zelf ben ik hobbyist en volg soms een workshop.
Veel plezier en succes, excuses niet nodig hoor.
groet, truus w.
Als je de hoeveelheid gebruikte glazuur precies wilt berekenen kun je als volgt te werk gaan.
Met je een exacte weegschaal kun je het object wegen dat geglazuurd gaat worden. Weeg het object nogmaals wanneer het geglazuurd is en het glazuur met de scherf is opgedroogd. Het verschil is dan het gewicht aan droog glazuur dat is gebruikt.
Als je het percentage vocht in een aangemaakt/kant-en-klaar glazuur wilt meten, breng je exact 10 gram nat glazuur aan op bv een gebakken scherf. Die leg je dan te drogen op bijv. een warmhoudplaatje (gas?) en weeg daarna hoeveel gram verschil er is. Bij de meeste kant-en=klare glazuren is het vochtaandeel ca 20%.
Dank je wel Michel, heldere uitleg. Zo had ik het nog niet bekeken en zeker de moeite waard om het op deze wijze te doen.
hartelijke groet, Mathilda
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.