Forum Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. Krimpscheurtjes porselein

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Marlene 8 jaren, 12 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Marlene
    Bijdrager

Gisteren porseleinen soepkommen uit de oven gehaald en nu zitten er scheurtjes bij de aanzet van de oren/handvaten. Zie foto.
    Dit is een probleem wat ik al eerder aan de hand gehad heb. Ik neem aan dat het te maken heeft met de krimp, het kommetje is al een beetje leerhard op het moment dat het verse oor aangezet wordt.
    Wie kan mij zeggen hoe ik dit kan voorkomen?

Attachments:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Hallo Marlene,
    Goed dat je een foto hebt bijgevoegd. Het ziet er inderdaad uit als krimpscheurtjes. In vergelijking met ‘gewone’ klei krimpt een porseleinmassa erg veel tijdens het drogen. De manier van aanzetten van jouw oor is vergelijkbaar met de wijze van aanzetten met een steengoed- of aardewerk klei. Het oor dat je hier aanzet is van plastische porseleinmassa. Een oplossing kan zijn dat je het oor wel maakt maar nog niet vastzet totdat deze zelf ook tegen leerhard aan is opgesteven. Pas dan er tegenaan zetten met wat slib of wat water. Het oor aanzetten aan een vorm die nog plastisch is moet ik afraden omdat dit de vervorming ervan in de hand werkt.
    Succes ermee http://www.michelkuipers.nl

Marlene
    Bijdrager

De oren heb ik inderdaad gemaakt toen ik de kommen afgedraaid had. Maar met aanzetten heb ik gewacht tot ze ook een beetje opgesteven waren, maar blijkbaar niet genoeg. Een volgende keer moet ik het hele proces maar gelijk op laten gaan.

Marlene
    Bijdrager

Dank voor je reactie Michel!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.