Dank, Michel, voor je uitgebreide antwoorden. Maar: in mijn vraag had ik duidelijk aangegeven geen poeder meer in huis te hebben, en naar een antwoord te zoeken OF er een mogelijkheid bestond om het litergewicht te verhogen ook zonder toevoeging van poeder (wat de beste methode is uiteraard!)
Wat betreft het aanmaken van de poeder: ik heb alle nodige chemicaliƫn (gietfix en formsil D) erbij gekocht bij Keramikos inclusief een nauwkeurige beschrijving die ik strikt opgevolgd heb. Mijn verbazing was dan ook groot toen bleek dat het litergewicht te laag was (100 gram te weinig). Nu na een paar dagen heb ik het gevoel dat de gietklei wat dikker ik geworden dan na 24 uur (al was de emmer luchtdicht afgesloten). Kan ik wat water toevoegen tot de gewenste vloeibaarheid of is het beter een paar druppels waterglas toe te voegen? En zou dat enig invloed op het gewicht hebben? Je ziet dat ik wel erg weinig van snap!
Tom, dank je wel voor het meedenken, maar zoals Michel uitlegde, dacht ik ook niet dat het de juiste weg zou zijn!
Ik zal volgende week waarschijnlijk in de gelegenheid zijn om wat poeder te bestellen, en dan is mijn probleem opgelost. Ik was op zoek naar een oplossing die dus – lijkt het – niet bestaat!