Lien, dit is meestal een gevolg van een kapotte spiraal. Of sterk veroudere spiralen.
Door het stoken slijten de spiralen iedere keer een klein beetje. Dan is vervangen van de spiralen een oplossing.
Hoi Gerard,
Is het mogelijk dit zelf ‘door te meten’?
Misschien zit er iets van gruis tussen de spiralen in. Ik heb wel eens een ontploffing gehad bij het biscuitbakken omdat de klei niet helemaal droog was. Dan zit er gruis tussen de spiralen.
Anders is het gelijk weer zo een duur verhaal om nieuwe spiralen erin te laten zetten.
Gruis in de spiralen kan op zich geen kwaad, tenzij er glazuur op zit.
Om eenvoudig uit te vinden of alle spiralen het doen kun je de oven leeg opstoken tot boven de 500 graden. Dan open je snel even de oven openen om te zien of alle spiralen ook gloeien. Als alle spiralen wel gloeien maar de oven de toptemperatuur moeilijk of niet haalt zijn de spiralen waarschijnlijk versleten (door veelvuldig gebruik).
Spiralen kun je alleen doormeten als het gaat om een breuk in de spiralen. Je zet het meetbereik op Ohms en meet iedere spiraal door. De meter zou bijna helemaal tot aan 0 Ohm moeten doorgeven. Slaat hij niet uit, dan heb je een kapotte spiraal. Is alles goed, dan is de enige manier om te controleren die Michel hierboven geeft.
Heeft de oven wel de 1200 graden gehaald voorheen?
Anders kan ook de isolatie van de oven de oorzaak zijn. m.a.w. is de oven wel geschikt voor deze temperatuur.
Wanneer de isolatie niet voldoende is zal de oven aan de buitenkant heel heet worden en zodoende zoveel warmte verliezen dat de 1200 graden niet gehaald kunnen worden.
Ik heb hetzelfde probleem. Vandaag mijn eerste keer gestookt in een tweedehands oven die ik gekocht heb. Merk is wenger en zou tot 1200 graden moeten kunnen. Ik heb biscuit gebakken, tot 980 graden, maar op het einde ging hij maar met 35 graden omhoog in een halfuur en stond op 100%. Volgens mij kan hij nooit de 1200 graden halen. Zouden de spiralen versleten zijn? Wat zou het nog kunnen zijn?
Auteur
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.