Forum Forums GLAZUUR: RAKU Mislukte raku ?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Rakoetje 7 jaren, 2 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Maria-art
    Bijdrager

Ik heb voor de eerste maal zelf raku gestookt, en de glazuren zijn niet uitgesmolten.
    Ik vermoed zelf dat ik eea er iets te vroeg uitgehaald heb, maar hoor graag meer meningen, en als het kan, sluitende antwoorden!!
    Kan ik het nóg een keer in de raku doen?
    Of beter in de gewone oven? Er is niets stuk gegaan, ik zie hooguit verschil op plaatsen waar glazuur zit, maar absoluut geen türkish om maar iets te noemen. Overwegend zwart en hier en daar iets glans waar glazuur zit, maar ook bruinzwart van kleur????
    Maria

Attachments:

marcel
    Bijdrager

Maria-art, welke glazuur heb je gebruikt? Is het wel rakuglazuur? Het lijkt wel of je glazuur niet gaar is, dwz, niet op de juiste temperatuur geweest is.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het glazuur is niet hoog genoeg gestookt. Gewoon opnieuw in de raku oven stoken. Haal het object uit de oven wanneer het oppervlak ervan glanst; dan is het glazuur gaar.

KLEI>Yoka
    Moderator

Dankje hartelijk Michel!
    Dat vreesde ik zelf ook al nl, heb al een pyrometer aangeschaft intussen.
    Wist alleen niet of ik het zo als het nu is, zo weer in de rakuoven kon doen..
    En in de gewone glazuurbrand, misschien een optie?
    Ben ondertussen blij met jouw antwoorden! Ga het proberen!

Ik kon op je eerste antwoord niet antwoorden, omdat ik niet begreep( begrijp) dat ik kennelijk om het hele antwoord te lezen weer terúg naar de website moet…..
    Oude forum had zo fijn alle vragen en antwoorden op een rij.
    Dit forum is hard werken om er een beetje in thuis te raken, mis de oude ontzettend.
    Maar,….helaas Het moet kennelijk moeilijk waar het al makkelijk bestond.
    Maar ik ben blij dat ik na mijn zoekwerk, je antwoord nu heb,

Met hartelijke groet,

aria

marcel
    Bijdrager

Als je de gewone glazuurbrand zou doen, krijg je waarschijnlijk niet de effecten die je met raku wel krijgt, zoals de craquelé en het zwart (doordat de rook daarin trekt). Tenzij je vanuit je oven hem in de zaagselton zoals je van raku gewend bent, doet.

Rakoetje
    Bijdrager

Hoi Aria,

Voor RAKU heb je idd RAKU-glazuur nodig. Gewone glazuren geven niet het effect van craquelé. Ik gebruik zelf graag de gewone G1 transparante glazuur van Ed Knops. Dat kan eigenlijk niet fout gaan (kwasten, dompelen, gieten). Vanaf de 800 graden begint het glazuur licht te glanzen en er ontstaan bubbeltje en pitjes in het glazuur. Dan moet je dus nog flink doorstoken. Pas na de 980 graden begint het glazuur echt te glanzen en strak te trekken. Even pendelen rond de 1000 graden en dan heb je als het goed is een strak glanzend glazuur.

Groeten en succes.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.