Forum Forums STOKEN opnieuw stoken van tuinbeeld.

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tjalwes 6 jaren, 1 maand geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Tjalwes
    Bijdrager

Ik heb een groot tuinbeeld van een zittende figuur op een sokkel gemaakt en na de biscuit stook verschillende tinten groene steengoed glazuur (gekochte) met de kwast opgebracht. Heb het beeld gestookt op 1230 graden en 20 minuten gependeld. Alle glazuren zijn goed uitgesmolten. Maar ik vind het geheel te onrustig, kleuren passen niet goed bij elkaar. Wil het beeld opnieuw stoken met maar 1 kleur groen. Weet hoe dit moet: verwarmen tot 150 graden, of haarlak gebruiken. Mijn vraag is: moet dit weer op 1230 of lager? Of is het voor de goede dekking beter om aardewerk glazuur te gebruiken en op welke temperatuur dan? 1030, 1040?
    Graag advies van iemand die hier ervaring mee heeft. Tjalda Wesseling

Truus Westerink
    Bijdrager

Tjalda,

Je kunt gerust aardewerk glazuur gebruiken en dan stoken op 1050°.
    Het groen moet goed dekkend zijn, anders zie je nog weer de onderliggende kleuren.
    Zekerheid geeft het niet dat je de onderliggende kleuren er niet doorheen ziet.
    Tenzij je een olievlek of leisteen glazuur neemt, dat is geen groen vanzelf.
    Bij het gebruik van haarlak is het drogen alvorens je gaat glazuren belangrijk.
    Gebruik je pehatine, voeg gerust extra cmc toe voor de hechting.
    Kun je foto plaatsen? Succes.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het gebruik van haarlak is alleen belangrijk als het een glanzend glazuur oppervlak is dat je opnieuw wilt glazuren. De haarlak breekt de oppervlaktespanning van het te gladde oppervlak waardoor het natte nieuwe glazuur beter hecht/spreidt. Ik weet niet of het wel gaat lukken als je het tweede glazuur kwastend aanbrengt. Als je daar een glazuurspuit voor gebruikt, gaat dat veel beter. Breng dan eerst een zeer dun laagje glazuur aan (zonder dat het gaat lopen) en laat dat rustig drogen. Deze handelingen herhalen tot je voldoende glazuurlaag hebt opgebouwd (nageldikte). Voor het drogen kun je ook een verfafbrander of een fohn gebruiken. In dat geval hoef je het beeld niet perse vantevoren op te warmen.
    Nog even ter aanvulling, het is verstandig een mat of zijdemat glazuur te gebruiken voor de nieuwe glazuurlaag. Dit type glazuur is meestal beter dekkend en ondersteunt de expressie van de vormen.
    Extra CMC of tylose zou ik zeker doen. Maar houdt er rekening mee dat de absorptie van de aangebrachte nieuwe glazuurlaag daardoor ook minder wordt.

Truus Westerink
    Bijdrager

Hallo Michel, jij bevestigd het antwoord dat ik gaf, met iets meer uitleg.
    Voorverwarmen is niet nodig hoor, de gedroogde haarlak is voldoende en het drogen tussen de opgebrachte lagen is echt nodig om absorptie van de volgend laag te verkrijgen. Ik gebruikte de kwast, met succes!
    Tjalda, succes, het gaat zeker lukken, al is het een intensief werkje.

Tjalwes
    Bijdrager

Truus en Michel reuze bedankt voor jullie reakties. Het lijkt me dat het wel gaat lukken met opnieuw stoken met matte glazuur op 1050 graden. Heb het nog niet kunnen doen, want ik kreeg opeens twee tijdrovende opdrachten en die gingen voor ( het tuinbeeld was voor mijn eigen tuin) Ik zal t.z.t. foto’s sturen van voor en na de behandeling. Nogmaals dank, Tjalda.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.