Forum Forums GLAZUUR: AARDEWERK pikkels of bubbeltje in glazuur dezelfde glazuur op twee objecten met verschil

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 9 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur

Na, voor mij gevoel te lange tijd, weer op het forum!
    Ik heb net de oven geopend.
    Vreemde constatering.
    Op een rode scherf een glazuur en exact dezelfde glazuur op een witte scherf.
    De rode scherf heeft bubbels/pikkels en de witte niet?
    Hoe kan dit?
    Ik zal proberen een foto te sturen

Truus Westerink
    Bijdrager

Zijn de pikkels pinholes of blaasjes welke jij aangeeft met bubbels?

Omdat ik niets zie verschijnen na mijn verzenden nogmaals de foto,s
    gebakken op 1040 graden. Biscuit daarvoor natuurlijk op 1000 graden

Attachments:

marcel
    Bijdrager

Een duidelijke afbeelding, Marjan. Het kan zijn dat dit veroorzaakt is door het type klei wat je gebruikt. Het lijkt op koken van het glazuur, maar dat kan niet. Je andere schaal heeft het niet. Kun je eens uitzoeken uit welke grondstoffen je rood-kleurende klei nog meer bestaat? Zoiezo lijkt het me dat er meer ijzeroxide in zit dan de witte. Misschien geeft dit een reactie met deze glazuur.

Hoi Marcel
    Helaas kan ik de samenstelling van de klei niet achterhalen. Het waren de laatste pakken bij Keramikos.
    Het was net chocolade als je aan het draaien was.
    Er zat geen charmotte in en op het pak van 10 kg stond alleen terracotta.
    Wel mogelijk tot bakken tot 1100 graden.
    Zou het nog gladtrekken bij een volgende bak?
    Ik denk dat ik het met een andere glazuur die ik hoger bak ga proberen.
    Ik heb mog anderhalf pak staan. Dus wil wel weten wat er kan.

marcel
    Bijdrager

Dat zou ik zo niet weten. Ik denk idd dat je wat moet gaan experimenteren. Maak wat proefplaatjes en test het ook met een andere glazuur uit, bijvoorbeeld alleen blanke glazuur. Was het eigengemaakte glazuur of bestaande glazuur?

Nog even een nabrander op mijn vorige berichten.
    Ik heb een week ervoor van dezelfde klei een pot geglazuurd op 1140 graden.
    het was een glossy glazuur en bijzonder maar deze heeft geen rare verschijningen gehad.
    Hieronder nog even de foto van de resultaten

Attachments:

En nog even de verschillen van de andere ovenbak

Attachments:

En nog even de verschillen van de andere ovenbak

pikkels-en-geen-pikkels-2

pikkels-en-geen-pikkels-2

Attachments:

Truus Westerink
    Bijdrager

Marjan, ik heb eens precies dezelfde huid gehad, ik heb de oppervlakte geschuurd en nog eens gestookt, echt mooi werd het niet.
    Wel aanvaardbaar.
    Ik heb de reden van dergelijke huid niet kunnen achterhalen.

marcel
    Bijdrager

Welke glazuur gebruikte je waarvan de rode schaal niet gelukt was?

Hoi Truus bedankt voor je reactie.

Hoi Marcel hieronder het recept

Hier recept is
    – kleipoeder wb 30 pm 19
    – kaolin 24
    – kaliveldspaat 29
    – lithiumcarbonaat 15
    – loodfritte 1005 30
    – krijt 10
    – zinkoxide 5
    – tinoxide 7
    – rutiel 3

1% ijzeroxide
    1% koperoxide
    in 5 uur naar 650 graden en dan door naar 1040 graden en 5 minuten pendelen

marcel
    Bijdrager

Zo, das wel een hele hoop componenten….Zonder die ijzeroxide en koperoxide is hij gewoon wit, denk ik? Zelf gaat het mijn kennis te boven om te oordelen of deze problemen geeft in combinatie met terracotta klei.. Misschien iemand anders?

Hoi Marcel,
    Ja het ziet er spannend uit. Ik heb het recept overgenomen van een cursus die ik een aantal jaren geleden heb gevolgd.
    Ik zal heel eerlijk zijn dat ik alleen complete recepten overneem. Ik snap nog, steeds, niet goed hoe de samenstelling van de grondstoffen werken.
    Daar ga ik mij dit jaar in verdiepen. Ik kan een cursusboek over glazuren van een kennis krijgen (SBB) en hoop dat dit wat duidelijker wordt.
    De kant en klare glazuren vind ik vaak niet levend genoeg. Maar als het dan voor mijn gevoel mislukt, dan kan ik dit helaas niet verklaren.

Ik hoop dat iemand anders mij nog advies kan geven over bovenstaande correspondentie.

marcel
    Bijdrager

Ben het helemaal met je eens. Ikzelf ben me ook een beetje aan het inleren wat glazuur betreft. Ik heb nu een basis glazuur voor 1220 graden gevonden waar ik een beetje mee kan spelen wat oxides en zo betreft. Voor 1040 heb ik wel een basis glazuur gevonden, maar ben daar nog niet helemaal blij mee. Als je een tip hebt…. ik hou me aanbevolen 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.