Forum Forums GLAZUUR: AARDEWERK pikkels of bubbeltje in glazuur dezelfde glazuur op twee objecten met verschil

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 9 jaren, 3 maanden geleden.

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur

Michel Kuipers
    Bijdrager

Als ik het geheel zo bekijk heeft het alles te maken met de de scherf in combinatie met het glazuur. Tijdens het uitsmelten van het glazuur komt er nog gas vrij uit de scherf, hoogstwaarschijnlijk kooldioxide. De witte scherf had daar geen last van bij de top temperatuur. Had je een glanzend glazuur gebruikt op de terra cotta klei, dan had dat waarschijnlijk geen problemen opgeleverd. En dat is dan verklaarbaar. Een mat glazuur is taaier van substantie in vloeibare toestand en laat daardoor de gassen van de scherf moeilijk door, met als gevolg blazen.
    Mocht je het matte glazuur toch op deze scherf willen toepassen, is het belangrijk dat je de laatste honderd graden van de biscuit stook veel langzamer doet om de gassen ervan te laten ontsnappen.
    Het huidige resultaat van blazen is helaas niet echt op te lossen. Weg gooien en snel vergeten, zou ik zeggen.

Hallo Marcel, leuk je weer te spreken op het forum
    Bedankt voor de toelichting. Ik had inderdaad al begrepen dat er nog gas vrij (kan) komen bij het glazuurstoken.
    Ik had zelf ook al een gevoel dat het daar te maken mee moest hebben.
    Een goede tip van je om bij de laatste 100 graden biscuit stoken langzaam te stoken.
    Jammer van de mooie (in mijn ogen) schaal. Ik stop hem bij mijn misbaksels. Bij mijn standje aan huis heb ik zo een mand staan.
    Er zijn mensen die het soms toch mooi vinden. Ze geven er dan voor wat ze willen.
    groetjes marjan

Michel Kuipers
    Bijdrager

Marcel?

Oeps Michel, al die namen met een M ook……
    In ieder geval bedankt

marcel
    Bijdrager

Kijk, fijn dat je even reageerde, Michel, daar hoopte ik al op. Ik had het vermoeden al dat het aan de klei lag….

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.