Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 8 jaren, 3 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

Marlene
    Bijdrager

Binnenkort moet ik twee groten plantenbakken stoken. Lang en smal, gebouwd uit platen. Hoe haal ik ze weer heel en niet vervormd uit de oven?

De lengte is nu (leerhard) 45 cm. Zie foto.

Attachments:

marcel
    Bijdrager

Wat voor klei gebruik je? Ik heb met Creaton 474 wel eens bakken van 40 cm gemaakt en op steengoed gebakken zonder vervorming. Je moet ff kijken wat de maximale temperatuur is van je klei en daar onder blijven. En als ik het zo kan zien, gebruik je klei met chamotte, of niet? Volgens mij zou het geen probleem moeten geven…..

Marlene
    Bijdrager

Ik gebruik Fuchs K123. Dus niet met de chamotte. Had achteraf misschien wel verstandiger geweest.

marcel
    Bijdrager

Misschien wel, maar als je, volgens mij, beneden de 1280 blijft (Max temp van deze klei), op 1240 bijv. lijkt me dat het goed zou moeten gaan. Ik gebruik zelf Creaton 254 (ook weinig tot geen chamotte) en zou dit soort werk zonder vervorming bakken. Wat ik wel merk is dat als het niet gevormd is (een vlakke tegel) en je legt hem niet vlak, dat deze wel vervormd. Snap je em? 🙂

Marlene
    Bijdrager

Ik zag vandaag dit onderwerp van mij in het magazine gepubliceerd. Dat herinnerde me eraan dat ik nog niet vermeld heb dat het goed is afgelopen met mijn plantenbakken.
    Ik heb van klei muurtjes gemaakt die ik er omheen heb geplaatst in de oven. Zo kwam de warmte niet direct op mijn werkstukken. Voor de zekerheid heb ik de muurtjes ook gebruikt voor de glazuurstook op 1240 graden.
    Bakken zijn mooi uit de oven gekomen.

Bedankt voor het meedenken.

marcel
    Bijdrager

Hey Marlene. Dank je voor het laten weten. En de manier waarop je het gestookt heb. Nu ben ik benieuwd, zijn de muurtjes wel recht gebleven?

Marlene
    Bijdrager

Dat weet ik niet Marcel. Die muurtjes heb ik nogal snel gemaakt en waren dus al niet recht voordat er gestookt werd.

Ik heb al eens eerder gewerkt met muurtjes bij het stoken van een grote gevelsteen.

marcel
    Bijdrager

Oké, was benieuwd. Ik neem de tip mee. Dank je.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.