Forum Forums PORSELEIN porselein aan elkaar bevestigen

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 8 jaren, 8 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Rakubabe
    Bijdrager

Hallo ,ik heb een werk gemaakt van lapjes porselein die ik aan elkaar heb gezet met een papje van water, azijn en porselein. Nu tijdens het drogen laten de verbindingen los. Is er iemand die weet hoe dit komt? Alvast bedankt voor je antwoord.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Hallo ,ik heb een werk gemaakt van lapjes porselein die ik aan elkaar heb gezet met een papje van water, azijn en porselein. Nu tijdens het drogen laten de verbindingen los. Is er iemand die weet hoe dit komt? Alvast bedankt voor je antwoord.

Je geeft niet aan wat voor soort porseleinmassa het is. Bij een gietklei gelden heel andere eisen dan bij een draaiklei. Het eerste waar ik aan denk bij jouw vraag is dat je het geheel te snel hebt laten drogen; ik vermoed dat je een plastische massa hebt gebruikt en geen gietklei. Vertraagd en gelijkmatig drogen doen wij onder een lap katoen evt daar nog losjes een plasticje overheen.

Attachments:

Rakubabe
    Bijdrager

Michel, het betreft gewoon royal porcelan uit een pak . Geen gietklei maar om te handvormen. En ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb haast met het werk , dus al snel alleen onder een krantje gelegd. Nu dus opnieuw beginnen en langzaam laten drogen. Bedankt.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Op zich is handvorm porselein minder geschikt voor het werken met platte platen ervan. Doordat deze kleimassa afgestemd is op draaien is de plasticiteit ervan verhoogd. Daardoor zal het materiaal sneller reageren op kleine verschillen in behandeling (bv. uitrollen of glad maken), zowel tijdens het drogen als tijdens het bakken. Vooral platte platen hebben daar last van. De versie van gietmassa heeft daar minder moeite mee, maar vereist andere vaardigheden van de maker. Als je toch met deze kleimassa wil blijven werken (eenmaal aangekocht) zou ik je adviseren de platen bijna op dikte met een draad af te snijden, de plakken zo min mogelijk uitrollen aan beide kanten in verschillende richtingen. Daarna het gemaakte object zo langzaam mogelijk drogen. Dek het af met lappen of kranten met er overheen plastic. N.B. Nooit plastic rechtstreeks op het object omdat er dan plaatselijk ophoping komt van condensvocht.
    Succes ermee.

Attachments:

Rakubabe
    Bijdrager

Hartelijk bedankt Michel. Nog een klein vraagje. Ik dacht dat deze porselein speciaal voor handwerk werk was. Is er een porseleinklei beter geschikt voor handvormen dat je weet ?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Er zijn porseleinsoorten die wat korter zijn = minder plastisch. Die zijn dan iets beter voor het bouwen met platen. Maar over het algemeen zijn de plastische porseleinmassa’s enigszins geschikt om ermee te draaien. Voor met de hand opbouwen zijn die altijd minder geschikt. Bij andere kleimassa’s is het ook een verschil tussen draaiklei en klei om mee te boetseren. Deze laatste bevatten daarvoor een percentage chamotte. Bij porselein wordt er geen chamotte toegevoegd omdat deze de kwaliteit van het gebakken porselein nadelig beïnvloedt. Er zijn keramisten die de porseleinmassa vermageren met molochiet of met gemalen, gebakken porseleinscherf. Maar dat voert voor jou wat ver.
    Samenvattend komt het hier op neer. Porseleinmassa is de lastigste om mee te bouwen. De techniek van platen is voor klei de lastigste. Als je met platen in porselein wilt werken is een gegoten plaat iets gemakkelijker te verwerken dan een van plastische porseleinmassa. Met was extra aandacht en veel oefening moet het je zeker gaan lukken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.