Forum Forums GLAZUUR: PORSELEIN Porselein glazuren

Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Irmgard Hensen 9 jaren, 4 maanden geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Goedendag,
    Ik heb voor het eerst porselein gedraaid en op 1220 graden gestookt.
    Nu wil ik het graag glazuren, maar ik kan nergens porselein glazuur vinden. Kun je dit ergens kopen? Of kun je gewoon steengoedglazuur gebruiken?
    Op welke temperatuur moet je dat dan stoken?
    Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Mieke Kerkhoven
    Bijdrager

Je kunt meestal je steengoed glazuur ook gebruiken op porselein. Wel even proefplaatjes maken, want dan weet je het zeker. Porselein heeft natuurlijk een andere krimp, vandaar.
    Wat is de reden dat je de 1ste stook al op 1250 graden gedaan hebt? en niet op een bisquit bak temperatuur? Nu zal het moeilijker zijn om te glazuren de glazuur zal niet meer zo makkelijk in de scherf trekken, omdat die al behoorlijk dicht gesinterd is. Als je je werkstuk nu eerst in je oven tot ongeveer 75 graden op warmt, plakt je glazuur door de hitte direkt aan de scherf vast. Maar dit is een noodgreep, normaal is dat dus niet de bedoeling. SUCCES

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Dank je wel voor je reactie!
    Ik ben nog maar een beginner, dat is wel duidelijk. Ik dacht dat je porselein als bij de eerste stook op 1220 graden moest stoken. Maar ik begrijp uit je reactie dat je het, als je het wilt glazuren, eerst op 1020 graden moet doen en pas bij de tweede stook op 1220 graden?
    Ik ga proefplaatjes maken van steengoed glazuren en kijken hoe dat uitpakt!
    Bedankt!

Mieke Kerkhoven
    Bijdrager

Inderdaad eerst 1020 graden, 2de stook 1220.

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Hartelijk bedankt! Hier ben ik erg mee geholpen!

Truus Westerink
    Bijdrager

Ik heb geen ervaring met porselein, die het weet corrigeert het onderstaande gerust.
    Een biscuit stook wordt doorgaans gedaan op 950°,misschien geldt dit niet voor porselein, dat je daar de 1020° hanteert. Dat is mij niet bekend.
    Wb het hechten van het glazuur na deze hoge biscuitstook is het spuiten van haarlak een optie, hierin zit hars en werkt als kleefmiddel.
    De haarlak eerst laten drogen.
    Ook het glazuur poeder aanmaken met Pehatine werkt prima.
    Gebruik je i.p.v. poederglazuren een kant en klaar kwastglazuur dan een cmc middel toevoegen; bv optapix.
    CMC= Carboxy-Methyl Cellulose.
    CMC in lauw water oplossen, toevoegen aan het glazuurmengsel en zeven. Beter veel dan weinig, het verbrandt bij de stook.
    Voor het glazuren het werkstuk nat maken zodat niet de eerste laag volledig het glazuur opzuigt, en de eerste laag heel dun opbrengen.
    Dan kan het glazuren beginnen.
    Misschien dat het werken met porselein een moeilijker materie is dan het werken met klei,(wat ik doe),wellicht kan iemand je raad geven die daar in thuis is.
    Succes.

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Wat een leuk idee met die haarlak. Dat ga ik zeker een keer proberen.
    Voeg je optapix ook toe bij een poederglazuur dat je met water en pehatine aanmaakt?

Truus Westerink
    Bijdrager

Nee, aangemaakt met Pehatine is optapix overbodig.

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Dank je!

Je kan porseleinglazuur kopen bij Keramikos.

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Ze verkopen alleen transparant toch?

Cecilia Vervoort
    Bijdrager

Hallo Irmgard, wat Truus adviseert klopt. Met haarlak werkt goed, scherf opwarmen ook. Dat zijn de twee goedkoopste oplossingen.
    Wat betreft de biscuit: Standaard voor biscuit zijn er 2 mogelijkheden: voor raku doorgaans 950 graden. Voor gladbrand (daarna gewoon glazuren) is het beter om hoger biscuit te stoken. Zelfs tot 1050 graden. Op het oude forum staan/stonden heel veel tips en uitleg hierover.
    Ik bak al een aantal jaren 1050 graden biscuit, ook voor de raku. Bevalt prima.
    Wat ook kan is nu je het porselein toch al hoog gebakken hebt, is er een aardewerk glazuur opzetten en bakken op de temperatuur van het glazuur. De scherf is waterdicht omdat die al een keer hoog gebakken is. Dat wordt meestal gedaan als porselein teveel vervormd. Dan wordt het eerst hoog gebakken in steunmallen en daarna met een lagere gladbrand afgewerkt.

succes.

Irmgard Hensen
    Bijdrager

Hallo Celia,
    Leuk dat je dat schrijft. Ik had zelf ook al bedacht dat je porselein eerst op 1220 kunt stoken en daarna met aardewerkglazuur glazuren en op 1040 graden stoken. Je hebt dan het voordeel dat je het dun kunt afdraaien en het licht in gewicht wordt. En toch kun je die mooie aardwerk glazuren gebruiken.
    Ik stook biscuit ook op 1020 graden, maar soms op 1050 graden. Ik heb nog niet goed gemerkt wat het verschil in uitwerking is tussen die twee temperaturen.
    Ik heb proefplaatjes gemaakt van porselein, op 1020 graden biscuit gestookt en daarna met steengoedglazuur gekwast en op 1220 graden (en ook op 1260 graden) gestookt. Maar ik vind de meeste glazuren maar heel matig geworden om te zien.
    Groet, Irmgard

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.