Forum Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. Scheurtjes in het glazuur na het afbakken

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Druifje Anne 8 jaren, 2 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Druifje Anne
    Bijdrager

Ik heb pas wat bekers gebakken. Toen ik ze eruit haalde zagen ze er prima uit, maar
    wanneer ik er koffie in deed ging het glazuur barsten, allemaal kleine barsten.
    Net als bij oude vazen en kannen. Het ziet er opzich best mooi uit.
    Maar iemand enig idee hoe het komt en hoe ik het kan verhelpen??

Michel Kuipers
    Bijdrager

Dat verschijnsel heet craquelé=vorming.
    Bij het opstoken van een geglazuurd object zet zowel het glazuur als de scherf uit. Bij afkoeling gebeurt het omgekeerde. De scherf krimpt en het verglaasde glazuur krimpt ook. Er ontstaat craquelé in een glazuur wanneer het glazuur bij afkoeling meer krimpt dan de scherf, waardoor het glazuur niet meer past; er ontstaan miniscule scheurtjes die zichtbaar worden gemaakt door bijvoorbeeld koffie of thee.
    Je spreekt niet over een temperatuur waarop je stookt of de klei die je gebruikt. Maar bij aardewerk is de scherf na de glazuurstook meestal nog tamelijk poreus. Het kan zijn dat het glazuur net na de stook geen craquelé’s vertoont. Na verloop van tijd, zoals bij ‘oude vazen en kruiken’, neemt de scherf vocht op en zet uit. Het verglaasde glazuur kan niet meer uitzetten en gaat daarom dan ook craqueleren.
    Duidelijk?
    Bij aardewerk is het zeer moeilijk dit verschijnsel te voorkomen. gewoon accepteren, zou ik zeggen; het hoort erbij.

Druifje Anne
    Bijdrager

Dankje wel Michel voor je duidelijke uitleg. Maar kan je die craquelé vorming ook voorkomen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.