Forum Forums ENGOBES etc schildering na stoken, flets en melkig

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 7 jaren, 1 maand geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

Sander
    Bijdrager

Gegroet,
    Ben een beginneling, tenminste op het keramiek vlak. Wat is er nu aan de hand:

Dit is de schildering voor het bakken en dit na:(zie bijlage)

Het betreft een biscuit tegel (die wat creme oogt), die tinwit geglazuurd is, ongebakken. (gg303 tinwit, loodvrij)
    Hierop heb ik met pigmenten (aangemaakt en verdund met water en pehatine) de schildering aangebracht.
    Vervolgens gestookt op 1040 graden (temperatuur die past bij de tinwit glazuur.

De tekening is zeg maar mee-gewit, en ik had gehoopt dat de tekening het contrast zou behouden en zou blijven zoals aangebracht

Waarschijnlijk had ik geen wit glazuur moeten gebruiken, maar iets anders en dan wel een een transparant glazuur eroverheen?

achtergrond) Waarom probeer ik de tegel wit te maken? De biscuit tegels zijn niet wit genoeg.
    Als ik ergens witte tegels, biscuit zou kunnen aanschaffen zou ik het ook niet witter hoeven maken, lijkt me. Een glanzend uiterlijk, zoals van een glazuur is ook de wens.

Groet!

Attachments:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Ik denk dat je hier niet een beschildering hebt gemaakt maar een zeefdruk met pigment hebt aangebracht. Klopt dat? Het lijkt er op dat je een aangepaste versie van een majolica decoratie hebt geprobeerd. Majolica decoratie is decoreren op rauw (‘groen’) glazuur waar het pigment dan deels inzakt. Dit is de klassieke 18e eeuwse Delftsblauw techniek; N.B. dit is niet wat men nu in Delft bezigt. Voor majolica techniek is het essentieel dat het glazuur volledig stabiel is.
    In je bericht ben je ook niet duidelijk over het type pigment dat je hebt gebruikt.
    Het is prima dat je een wit glazuur hebt gebruikt, maar is het glazuur wel stabiel op de gestookte temperatuur? Dat is dus wel heel belangrijk.
    Nu als laatste opmerking: als je een dergelijk fotografische afbeelding aan wilt brengen op keramiek is het voor de hand liggend dat je dit doet middels een transfer, een plakplaatje met keramische pigmenten, dat je aanbrengt op een reeds glad gebakken glazuur, en dat op een lagere temperatuur wordt vastgebakken.
    Zoals je ziet, is het al met al een heel verhaal geworden.

In de bijlage zie je een afbeelding met een portretje dat met deze laatst genoemde techniek is gemaakt.

Attachments:

Sander
    Bijdrager

Beste Michel,

Bedankt voor het meedenken:

De afbeelding is geschilderd en niet een transfer oid. Het betreft verdunningen van pigment PM101-A Zwart wat bestaat ui C-Ni-Cr-Mn-Fe. Onbekend in welke verhoudingen. Het pigment is kant en klaar gekocht maar dus verdund met water en pehatine.

Er is gestookt op 1050 graden, en op het glazuur staat 1020-1060 graden. Ik dacht ik blijf daar precies tussenin.

Kan het zijn dat het pehatine zelf fungeert als een soort glazuur oid?

BGroet, Sander

marcel
    Bijdrager

Ik ben bang dat door het opnieuw bakken op de temperatuur waarbij de eerste glazuur opnieuw “vloeiend” wordt, de zwarte pigment opgenomen wordt door de onderste glazuurlaag. De pigment zakt dan in de glazuur. Ik denk dat wanneer je de pigment over de glazuur geschilderd hebt, dat je hem dan niet meer zo hoog moet stoken. Eigenlijk wat Michel hierboven beschrijft met transfers. Dan wordt de eerste laag alleen wat plagerig en niet vloeiend en zal de schildering ook niet in de glazuur zakken. Dat is iig zoals ik er over denk. Wel testen! Succes!

marcel
    Bijdrager

Nog even over de pehatine, nee, pehatine werkt niet als glazuur. Pehatine is al ruim weg voordat de glazuur vloeiend wordt.

Sander
    Bijdrager

Even een kleine update,
    inmiddels heb ik een eigen (heel kleine) oven om het recept goed uit te dokteren en haal veel betere resultaten. Het pigment blijft er veel beter op liggen maar wordt wel opgenomen, het zakt niet zo weg en wordt daarmee niet zo melkig meer.
    Met eigenlijk hetzelfde proces. kik ben nu aan het kijken of ik het ook betrouwbaar kan herhalen.

Ik vermoed nu dat de meting van de vorige oven die gebruikt is niet deugt. Dat gaan we nog uitzoeken.

PS wat betekent dat een glazuur ‘stabiel’ is…?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Beste Sander,

Een glazuur is stabiel wanneer het, in welke dikte dan ook aangebracht, niet zakt in de verticale stand. Dit kun jet het beste testen door een proeftegeltje te bedekken van een laag glazuur, dan over tweederde ervan nog een laag en vervolgens op eenderde ervan nog een laag, evt met nog wat extra glazuur erop. Over het rauwe glazuur breng je een rechte streep aan met ijzeroxide + wat cobalt. Wanneer het plaatje vertikaal is gestookt op de gewenste temperatuur blijft de streep recht als het glazuur volledig stabiel is. In bijgaande afbeelding is het glazuur bijna volledig stabiel; het zakt iets wanneer het dik is aangebracht.
    P.S. Het onderste deel van het testplaatje laat ik altijd ongeglazuurd om te voorkomen dat het glazuur op de ondergrond zakt. Bovendien leg ik er in de oven nog een ongeglazuurd plaatje onder voorgeval het glazuur dramatisch veel uitzakt.
    Succes ermee.

Attachments:
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.