Forum Forums TERRA SIGILLATA (T.S.) Terra siglliata van porselein

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ute van der Plaats 6 jaren, 6 maanden geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur

Hi. Heeft iemand een goed recept om terra sig te maken van porselein? Ervaring hiermee?
    Ik heb geprobeerd terra sig te maken van bone china, maar dat lukt maar niet…

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Ute,
    Lees dit oude forum bericht eens. Misschien heb je er wat aan.

http://oud.klei.nl/forum/o/552/Terra%20sigillata%20van%20porselein

Succes.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Er bestaan veel fabeltjes over terra sigillata. Terra sigillata kun je maken van een plastische klei. Porselein is eigenlijk niet een klei, en zeker niet plastisch. Door de fijne deeltjes van de plastische klei af te scheiden krijg je een klei die van zichzelf gaat glimmen. Dat glimmen kan nog worden versterkt door de terra-sigillatta laag nog eens extra te polijsten. De romeinen verzegelden hun aardewerk keramiek met de terra sigillate om de poreuze scherf af te dichten (sigilleren). De romeinen hebben hun terra sigillata keramiek niet gepolijst. Terra sigillata dien je aan te maken als dunne melk en in een heel dun laagje aan te brengen.

Om technische redenen hoef je porselein niet af te sluiten omdat deze bij voldoende hoge temperatuur zelf dicht sintert. Als je een witte terra sigillata wilt ontwikkelen kun je uitgaan van witte plastische klei als ballclay.

Dank je voor je antwoord Gerard. Had de conversatie van de link die je hebt gegeven gezien, maar was nog op zoek naar een concreet recept.

Ook bedankt voor jouw antwoord Michel. De reden waarom ik een Terra sig van porselein wil maken is mijn zoektocht naar een oplossing voor het vuil worden van ongeglazuurd wit porselein. Terra sig is wellicht geen oplossing, maar wil het wel graag onderzoeken. Ik maak juwelen van ongeglazuurd porselein. Donkere of gekleurde kledij geeft vaak kleur af. Het porselein is hoog gebakken en dus dicht, maar neemt toch kleur van kledij op. De vlekken kunnen meestal gemakkelijk afgewassen worden, maar handig is het natuurlijk niet… Heb al heel heel veel uitgeprobeerd, van glazuren over stonesealers voor natuurstenen, etc.,maar niets werkt. Of het werkt, dwz dat het porselein geen vuil opneemt, maar dan verlies je altijd de mooie natuurlijke kleur en textuur van het porselein. Of de natuurlijke uitzicht blijft behouden, maar het probleem van de opname van vuil blijft bestaan. Ik zoek en probeer al lang en ik vrees dat er geen oplossing bestaat. Mss heb jij/iemand toch nog een tip?

Attachments:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Welke porseleinklei gebruik je en hoe hoog stook je die, met welke snelheid van stoken?

Ik gebruik bone china gietklei. Stook het 100 graden per uur tot 1240 en dan 40 min pendelen. Heb het ook al tot 1260 geprobeerd, maar dat maakt geen verschil voor het opnemen van kleur van kledij.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Aha, dat maakt alles duidelijk. Bonechina is niet hetzelfde als porselein.
    Neem porselein, bijvoorbeeld cm10 en stook dat als hierboven tot 1260 graden. Waarschijnlijk heb je dan het probleem opgelost. Zoniet, dan een dun laagje CM10 op de biscuit ervan, waar je ca 20 % veldspaat (bijv. Neph.Syeniet) aan toevoegt om dat laagje iets meer te laten sinteren.
    Succes ermee.

Dank je voor de tip Michel! Ga er zeker mee aan de slag. Ben benieuwd hoe wit Limoges KPCL CM-10 is als het op 1260 gr gebakken wordt. Voor mijn juwelen heb ik het porselein het liefst zo wit mogelijk, vandaar de bone china. Geel/beigeachtig wit vind ik minder geschikt. Groetjes!

Michel Kuipers
    Bijdrager

Nog nadenkend over je eerste vraag kwam ik op het volgende. Waarschijnlijk heb je ‘bone-china’ gekozen vanwege de witte kleur. Dat is inderdaad het witst van allemaal, maar heeft een open structuur door de hoeveelheid calciumfosfaat (beenderas) dat er in is verwerkt. Bone-china wordt traditioneel altijd geglazuurd, vaak in Engeland. Je zult zien dat de echte porselein minder wit is. Kies daarom een gietporselein die geafficheerd staat als super wit. Deze zal over het algemeen wat duurder zijn dan de meeste andere porseleinmassa’s. Maar nu je zulke kleine hoeveelheden nodig hebt maakt dat weinig uit.
    Als je reducerend kunt stoken heb je de mogelijkheid het gelige porselein witter te doen ogen, nl superlicht blauw (traditioneel porselein/hotelporselein).
    Nu alles duidelijk?

z-air-1976-vk-1

z-air-1976-vk-1

Attachments:

KLEI>Yoka
    Moderator

Enkele recepten:

1000 gram kleipoeder
    2,5 ltr water
    10 gram soda

1000 gram kleipoeder
    2,5 ltr water
    30 gram soda
    30 gram waterglas

1000 gram kleipoeder
    2,5 ltr water
    20 gram Calgon

1 kg klei (kneedbaar)
    2,5 liter water
    2 gram Dolafluc

1 kg kleipoeder
    2,7 ltr water
    2 gram Dolaflux
    680g kleipoeder
    1,6 l water
    2 ml gecalcineerde soda
    2,5 ml waterglas

Werkwijze (voor dit recept):
    1. Water mengen met soda en waterglas,
    2. Kleipoeder toevoegen, roeren,
    3. 10 minuten laten bezinken, daarna afgieten,
    4. 20 uur laten staan, afgieten en alleen het allervloeibaarste gebruiken.
    De laatste keer heb ik stap drie overgeslagen en merkte geen verschil.

Kijk voor meer info over terra sigilata in het oude forum via: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/210/Terra%20sigillata

Dank jullie allemaal voor de tips en info’s!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.