Forum Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. Theepot breekt na glazuurstook.

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 6 jaren, 11 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Roymerkx
    Bijdrager

Ik ben ten einde raad,
    Ik ben aan het afstuderen in keramiek
    En heb een probleem.

3 weken terug heb ik na mijn steengoedglazuur stook 5 kapot gebroken theepotten uit de oven gehaald.

Mijn gevoel ging ervan uit dat dit kwam dat ik voor de krimpt de deksel op de theepot had gelaten en daardoor de druk in de theepot te hoog is geworden

Ik begon opnieuw en maakte een nieuwe theepot en liet bij de glazuur stook nu de deksel eraf.

Helaas is de teepot weer gebroken.

Heeft u mischien enig idee waar dit aan kan liggen?

Hieronder het proces.

Steengoed 4% bodystain 45 min in droge
    mal.
    Goed dikke scherf.

Afwerken en stoken naar 1050 voor bisk.
    Stook curve 80c naar de 600 na 600 met 100 graden naar de 1050.

Na de bisk stook, glazuren met steengoed glazuur.

Hier heb moet het mis gaan.

Stoken naar 1160 voor glazuurstook.
    Stook curve met 80c naar de 600 na de 600 met 100 graden naar de 1160. En pendel deze tempratuur 20min.

Wat me opvalt is dat altijd de bodem van de theepot klapt.

Heb je enig idee hoe dit kan voorkomen en wat ik verkeerd doe in de glazuurstook?

Gr roy merkx

Gebroken theepotten

Michel Kuipers
    Bijdrager

Dit is duidelijk een geval van glazuur dat aan de binnenkant van de theepot te veel druk zet bij het afkoelen. Dan krimpt de scherf relatief meer dan het glazuur. Je hebt waarschijnlijk een dekkend (wit) glazuur daarvoor gebruikt. Een transparant glazuur daarvoor in de plaats is dan soms de oplossing. Je kunt ook het binnenin gebruikte glazuur aanpassen door er alkalische fritte aan toe te voegen. Dat vereist wel het nodige systematische onderzoek.
    Jouw probleem roept wel vragen op over jouw docent in keramiek en over de opleiding. Daar moet men wel thuis zijn in deze materie van de warmte-uitzetting van glazuur ten opzichte van de scherf.
    Succes met de oplossing van je probleem.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.