Beste forumleden,
Ik ben bezig met een aantal zwart porseleinen kopjes, deze wil ik ongeglazuurd laten aan de buitenkant en transparant geglazuurd aan de binnenkant. Nu loop ik tegen een aantal glazuur defecten op, en aangezien ik weinig ervaring heb met glazuren, probeer ik het hier.
Wat heb ik gedaan:
1. Het porselein (Witgert G52) heb ik ingekleurd met een zwarte bodystain.
2. Deze heb ik dmv gieten gevormd.
3. De kopjes heb ik biscuit gebakken tot 950 graden, ik heb ze ondersteboven gestookt op onderzetters (de onderzetters ingesmeerd met ovenplaatbeschermer. Dit om te zorgen dat de cirkelvormige kopjes zo min mogelijk vervormen tijdens de stook.
4. Na de biscuitstook heb ik ze nabewerkt (schuren) en aan de binnenzijde geglazuurd met transparante porseleinglazuur (dit is standaard ingekocht, echter weet niet meer precies welke).
5. Ik heb de kopjes toen gestookt tot 1225 graden (ik weet dat dit niet erg hoog is, echter dit voorkomt vervorming)
6. Na deze glazuurstook zagen de kopjes er aan de buitenkant goed uit, echter de glazuur aan de binnenkant was niet geheel transparant, een beetje en wittige uitslag. Ik had ze overigens wederom ondersteboven op een onderzetter gestookt (de randen waren ongeglazuurd).
7. Ik dacht toen dat mogelijk de glazuurstook niet heet genoeg was, dus heb ik ze nogmaals gestookt echter ditmaal tot 1250 graden.
8. Hiermee waren de glazuurdefecten niet opgelost, wat er nu zichtbaar is:
– nog steeds wittig uitgeslagen
– een soort belletje/bultjes aan de oppervlakte van het glazuur
– op sommige kopjes zijn bulten aan de buitenzijde van het kopje ontstaan
De glazuurstook die ik gebruikt heb:
1. 0-100 graden – in 100 min
2. 100-500 graden – in 240 min
3. 500-1250 graden – in 260 min
4. ik laat de oven vanzelf afkoelen
Kan iemand mij misschien uitleggen/verklaren waarom dit zo ontstaat? Is het glazuur misschien te dik of te dun aangebracht? Verkeerde stookcurve? Misschien kan ik beter een steengoed glazuur gebruiken voor deze stooktemperatuur?
Ik hoor graag of iemand oplossingen weet.
groet Patrick Hartog