Forum Forums GIPS Vlekken in gipsplaat

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ellen 8 jaren geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Ellen
    Bijdrager

Ik ben aan het experimenteren met het kleuren van porselein. Ik kreeg de kleurstof (poeder) er niet zo gemakkelijk doorheen maar na flink water toevoegen ging het wel. Toen wilde ik het weer drogen op de gipsplaat maar dat durf ik niet omdat ik bang ben dat de plaat dan een kleurvlek krijgt. Is dat zo? Geeft die vlek af op je volgende werk? Kan die vlek er weer uit?

Michel Kuipers
    Bijdrager

De kleur van pigmenten trekken alleen de gips in wanneer deze (enigszins) in water oplosbaar zijn. Kleurpigmenten zijn dit over het algemeen niet en kunnen daardoor niet in de gips trekken. Echter, de bovenlaag van gips is microscopisch gezien enigszins ruw. De huid zal dan soms wat van de kleur opnemen op het oppervlak.
    Ik zou me geen zorgen maken over het intrekken van het pigment. Maak de gipsplaat met een zuigende natte spons schoon na gebruik. De vlekkeurigheid van de gips heeft geen effect op de andere kleisoorten die ermee in aanraking komen, mits de oppervlak van de gips maar goed is schoongemaakt.

Ellen
    Bijdrager

Bedankt Michel. Met je antwoord kan ik wat omdat je ook aangeeft waarom het geen kwaad kan.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.